27.10. Uusi digiterveysasema on entistä helpompi ja nopeampi käyttää, muutoksia tulossa myös puhelinpalveluun

Apu usein jo yhdellä asioinnilla.

Kuusiolinna Terveyden asiakkaiden käytössä ollut Pihlajalinnan terveyssovellus on muuttunut internetsivujen kautta käytettäväksi Digiterveysasemaksi; Enää ei tarvita erillistä sovelluksen lataamista älylaitteeseen ja tämä mahdollistaa entistäkin sujuvamman pääsyn hoitajan ja tarvittaessa lääkärinkin etävastaanotolle.

Uusi Digiterveysasema on palvellut Kuusiolinnan asiakkaita 28.9.2023 alkaen ja on auki arkisin klo 8–16. Digiterveysaseman kautta asiakkaita palvelee terveydenhuollon ammattilaisia hoitajista lääkäreihin. Etävastaanoton hinta on sama kuin vastaanottokäynnin hinta terveysasemalla.

Monessa tilanteessa hoidon suunnittelu ja aloitus ovat mahdollisia myös sähköisesti etäkanavien avulla. Digiterveysasemalla voidaan hoitaa muun muassa flunssan oireita, ihottumia ja iho-oireita, virtsatietulehduksia, silmätulehduksia ja pieniä tapaturmia. Digiterveysaseman kautta on mahdollisuus uusia reseptejä, käydä läpi verikokeiden tai muiden tutkimustulosten vastauksia tai saada sairaan lapsen hoitoon tarvittavia todistuksia.

Digiterveysasemaa käytetään tietoturvallisesti joko tietokoneella tai mobiililaitteella internetin selaimen kautta; Palveluun kirjaudutaan vahvasti pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella tunnistautumalla ja asiointi palvelussa tapahtuu chatissä ja tarvittaessa videovastaanotolla. Vahvan tunnistautumisen jälkeen hoitoon hakeutumisen syy pyydetään kertomaan automatisoidussa chat-keskustelussa ja tämän jälkeen asiakas ohjataan hoitajalle hoidon tarpeen arviointiin. Hoidon tarpeen arviointiin perustuen hoitaja antaa asiakkaalle hoito-ohjeita, ohjaa tarvittaessa etälääkärille chat- tai videovastaanotolle tai tarvittaessa varaa asiakkaalle vastanotto- tai tutkimusajan terveysasemalle tai muuhun sosiaali- ja terveydenhuollon toimipisteeseen.

–Toivomme, että tämä asiointikanava sujuvoittaa asiakkaidemme arkea, kun chat- ja tarvittaessa myös etävastaanotot onnistuvat myös suoraan kotoapäin tai esimerkiksi matkan aikana toiselta paikkakunnaltakin, Kuusiolinnan toimitusjohtaja Juha Viitasaari toteaa. Asiakkaan ei tarvitse etukäteen palvelun aloittaessaan tietää, kenelle asiantuntijalle aika tulisi varata, vaan chat-palvelussa tehdään terveydenhuollon ammattilaisen toimesta hoidon tarpeen arviointi ja suunnitellaan jokaiselle potilaalle juuri hänelle sopiva hoitopolku. Hyvin usein asiakkaalle saadaan järjestymään jo yhdellä asioinnilla digiterveysasemalla, toimitusjohtaja Juha Viitasaari jatkaa.

Takaisinsoittopalvelun muutoksella turvataan kiireellinen hoidontarve

Marraskuun alusta alkaen myös kuntalaisten terveyspalveluiden puhelinpalvelua uudistetaan; Käytössä olevaan takaisinsoittopalveluun tulee muutos. Asiakas valitsee puhelun alussa numerovalinnalla, onko hänen asiansa kiireetön (nro 1) vai kiireellinen (nro 2). Kiireelliset asiat hoidetaan puhelun aikana mahdollisimman nopeasti. Kiireellisiksi asioiksi lukeutuvat sellaiset vaivat, jotka eivät aiheuta välitöntä hengenvaaraa, mutta vaativat kiireellistä tutkimista ja hoitoa. Hätätilanteissa tulee soittaa 112. Kiireettömät asiat hoidetaan jatkossa ainoastaan takaisinsoittopyynnöllä ja asiakkaalle soitetaan takaisin saman päivän aikana. Takaisinsoittopyyntö jätetään nauhoitteen antamien ohjeiden mukaan.

– Puhelinpalvelun muutoksen myötä turvataan kiireellisten asioiden nopea käsittely. Uudistustoimenpiteiden myötä myös henkilökunnan osaamista voidaan kohdentaa aiempaa paremmin kiireellisten ja kiireettömien asioiden hoitamiseen. Huomioimme yhteydenottomahdollisuuksissa laajasti eri käyttäjäryhmät myös jatkossa ja tarjoamme digipalveluiden rinnalla myös muita yhteydenottokanavia, toimitusjohtaja Viitasaari vahvistaa.

Lisätiedot:
Juha Viitasaari

Kuusiolinna Terveyden digiasema